Friday 26 December 2008

Cerita Sekolah

Salam

Aku dah agak lama jugak la tak tulis kat blog aku ni. Awal2 memang nampak macam semangat je nak berblogging last2 tah apasal tah jarang update pulak. Ada banyak sebenarnya aku nak cerita kat sini sebenarnya tapi tu la, takde rezeki nak buat macam mana. Haha. Takpe2 la ni aku start la bukak cerita sikit. Aku pun takde idea gak sebenarnya. Huhu.

Aku ada la jugak terbaca blog dari salah sorang member aku. Dia ada kritik2 jugak la kat budak2 batch kitorang ni. Kritik pasal apa? Pasal adab belajar. Bila aku baca, aku sokong jugak la. Haha. Sebab memang betul la apa yang dia cakap tu. Tak salah pun.

Okla, apa yang member aku ni cerita? Sebelum aku bukak cerita, biarla aku cerita dulu situasi yang sebenarnya.

Situasi 1 : "Sonsaengnim (ni panggilan untuk cikgu dalam bahasa korea), boleh habis awal tak hari ni?"

Situasi 2 : "Sonsaengnim, kurangkanla sukje (kerja rumah) hari ni." @ "sukje takde kan hari ni?"

Situasi 3 : "Sonsaengnim, sukje saya tertinggal.." sambil tersengih2

Situasi 4 : "Kena jae(jaesihom/ulang exam) lg.." juga sambil tersengih2

Ikot situasi kat atas ni, ada yang aku cilok dari blog member aku ni. Ada jugak aku tambah sikit2. Kenapa aku nak cakap pasal benda ni? Sebab memang la aku takde idea. Tapi sebab lain, aku pun pernah terfikir gak pasal benda ni. Tambah2 member aku ni dah create dulu topik ni. Aku pun join la sama menyokong kritikan pedas member aku ni.

Dah nama pun kritikan so memangla tujuannya untuk membina. So pandai2 je la terima. Aku bukan nak kata apa. Sebab aku pun pernah gak buat benda2 macam ni..Kira menyesal jugak la bila fikir balik. Tapi yang dah lepas tu kita ambik la jadikan pengajaran. Aku mengaku jugak la maybe ada jugak di antara kita yang rasa benda ni satu gurauan. Tapi kita kena jugak la fikir, cikgu2 kita tu semua orang korea. Macam la diorang faham sangat perangai budak malaysia ni. Kita kena la jugak fikir perasaan diorang.

Okla, aku malas nak kupas pasal benda ni sebab member aku ni dah kupas dah. Tapi aku sebenarnya cukup sabar jugakla bila part tidur dalam kelas ni. Part tidur dalam kelas seriously aku tak suka. Benda ni memang agak lama jugak la aku perhati dan usha. Okla tak semua manusia ni complete kan. Aku pernah jugak sekali dua tertidur dalam kelas. Sebab aku tak tahan sangat, letih sangat. Tu pun sekali dua je la. Sebab apa aku tak tidur time2 lain? Aku pun selalu jugak tidur lambat. Pukul 1,2 pagi camtu. Tapi aku jarang sangatla tidur dalam kelas ni. Aku cukup tak suka. Kalau ada yang nampak aku tertidur dalam kelas tu, tu tandanya aku memang tengah letih gila2 punya la. Sampai aku dah tak mampu nak celik mata.

Aku bukannya nak mendewa or membangga diri. Tapi sebab aku fikir jugakla. Kita ni dah la orang Islam. Dulu pun dah belajar adab2 belajar. Semua orang pun tahu la, kalau nak belajar ni, ada adab2 dia. Tak kisah la Islam ke bukan Islam semua mesti akan kata "HORMAT cikgu". Benda ni kalau kita tak belajar pun dah memang jadi common sense.

Aku pun malas nak hurai panjang lebar. Tapi nak dijadikan cerita, sesiapa pun yang nak menuntut ilmu ni, jaga la adab2. Faham la perasaan cikgu. Cuba korang bayangkan korang jadi cikgu yang mengajar kat depan tu. Dah la tengah penat2 bercakap and mengajar, pastu bila nak mintak respons daripada pelajar je, kebanyakannya akan bagi respons yang tak bermaya. Kebanyakannya tidur dalam kelas, malah ada yang tidur terlalu ekstrem. Aku tengok cikgu2 ni kesian la jugak. Diorang punya la berusaha nak menceriakan kelas, last2 kita buat macam tak hargai pulak usaha diorang tu. Tambahan, cuba bayangkan lagi masa korang tengah mengajar tu, masa tu dalam kelas 80% pelajar tengah buat muka ngantuk, ada yang tersengguk2, lemah tak bermaya je.

Aku mengaku la aku pun muka ngantuk jugak. Tapi seboleh2nya aku tak nak la tidur masa dalam kelas. Aku memang bukan top student tapi kalau kita pandai mana pun, kalau tak beradab, tak guna jugak. Kita semua pun dah besar, dah pandai fikir sendiri. Buat yang selalu tidur dalam kelas tu, cuba2 la baiki diri tu. Kalau tak nak tidur dalam kelas, cuba la tidur awal ke malam tu. Kurangkan duduk depan komputer. Ye la, maybe la komputer ni bg efek jugak. Bagi mata cepat letih kan.

Lastly, kita ni orang Islam selalu nak Islam ni tersebar and orang lain terima agama kita. Tapi kalau kita sendiri pun dah perangai macam ni, nauzubillah. Moga Allah sentiasa tunjukkan kita jalan yang lurus. Amin.

No comments: