Wednesday 16 December 2009

Genius

Sempena musim peperiksaan ini, macho juga rasanya jika saya ceritakan tentang sesuatu yang kadangkala dibicarakan oleh kebanyakan pelajar. Anda pernah dengar ayat-ayat seperti di bawah ini?:
  • "gempak giler si A tu, aritu aku tengok dia main game je. Last-last keluar result je dapat A"
  • "kau tengok si B tu, dah la dalam kelas tidur je. Cikgu bengang jugak. Tapi result exam gempak pulak."
  • "wes, kau tak study ke? oh, lupa pulak, genius tak payah study. Haha." <-- apabila soalan diajukan kepada si C yang dianggap genius.
Pernah dengar bukan? Jika bukan ayat yang betul-betul sama pun, mungkin ada sedikit kelainan. Saya hanya beri tiga contoh, mungkin ada banyak lagi ayat-ayat yang lebih kurang sama terpacul dari mulut. Tetapi apa yang penting di sini, kesemuanya membicarakan perihal yang sama: "Genius".

Sebelum saya meneruskan penulisan saya, saya lebih suka mengikut cara Dr Mahathir Mohammad iaitu bagi setiap apa jua masalah yang timbul, kaitkan atau mulakannya dengan sejarah. Kerana dengan sejarah kita dapat memperbetulkan kesilapan kita. Mungkin topik yang saya tuliskan ini bukan suatu permasalahan bagi sesiapa. Tetapi tidak salah juga jika kita mulakan dengan sejarahnya bukan?

Jadi, mari kita selongkar sedikit sebanyak tentang "Genius". Apa itu "Genius"?
  1. A genius (plural genii or geniuses,[1] adjective ingenious) is a person, a body of work, or a singular achievement of surpassing excellence. More than just originality, creativity, or intelligence, genius is associated with achievement of insight which has transformational power. A work of genius fundamentally alters the expectations of its audience. Genius may be generalized, or be particular to a discrete field such as sports, statesmanship, science, or art. (http://en.wikipedia.org/wiki/Genius)
  2. someone who has exceptional intellectual ability and originality (http://lastblogger.com/archives/618)
  3. i think of genius as a frantic state of creativity. what genius is is a polyphonic kind of continual expression and combination of intelligences. an individual possessed of (by) genius has a desperate need to make something happen in a way that combines things that are not obvious to the outside observer. genius always draws on a big pool of knowledge but does so in a way that makes its expression appear spontaneous. a genius develops a cross-functional vocabulary through a galaxy of shortcuts. genius is about the energetic orchestration of rapidly assimilated concepts. genius reinvents a domain in its own idiom, and thus genius defies translations. intellect parses genius one step at a time trying to understand the modus operandi. (Penn Jillette)
  4. genius is hungry and predatory. its talent doesn't save until it is manifest universally. the genius aims for the globe. (Napoleon)
Baik, empat contoh di atas adalah antara maksud-maksud untuk genius sama ada melalui kamus ataupun pendapat sesetengah manusia. Saya lebih suka ambil maksud melalui wikipedia kerana maksud yang diberikannya di sini agak tepat dan seperti ayat di kamus (walaupun ada sesetengah artikel di wikipedia tidak boleh diterima kerana ada unsur-unsur yang salah dan berlainan daripada fakta serta SESIAPA PUN BOLEH MENULIS WIKIPEDIA, tetapi, tidak semua artikel di wikipedia tersebut salah bukan? Terpulang pada kebijaksanaan kita memilih).

Sebenarnya term untuk genius ni mula-mula sekali diperkenalkan pada awal abad ke-20 iaitu sekitar tahun 1920-an melalui penulisan report oleh dua orang pelajar Stanford University iaitu Lewis Terman dan Jessie Chase yang bertajuk The Psychology, Biology and Pedadogy of Genius dengan memberi kesimpulan tentang penulisan-penulisan baru berkenaan subjek tersebut. Boleh baca dengan lanjut di sini. Tetapi kajian tentang kegeniusan telah bermula lebih awal lagi. Mungkin seawal abad ke-19 iaitu lebih kurang sekitar tahun 1869 apabila kuiz IQ (IQ Test) yang pada waktu itu dikenali sebagai Intelligence Testing diperkenalkan.

Jika diteliti apa yang telah saya postkan di atas (ayat dari wikipedia tersebut), mungkin anda perasan, saya telah highlightkan sebaris ayat. Tidak perlu saya mengulanginya lagi. Anda juga pasti faham akan maksudnya. Ia bermaksud seseorang genius itu pasti akan melakukan sesuatu kerja genius yang sememangnya akan menukar ekspresi bagi sesiapa yang melihatnya (maksudnya di sini, seseorang akan kagum!). Jadi, kenapa saya highlightkan ayat tersebut?

Sekarang, kaitkan pula dengan dialog-dialog contoh yang telah saya letakkan. Apa kaitannya? Baik, di sini, saya hanya ingin menghujahkan PENDAPAT saya. Ingat, pendapat saya. Bagi saya, dialog-dialog yang dikemukakan tidak boleh diterima akal fikiran saya. Kenapa? Kerana sesiapa pun yang diberikan title genius oleh anda pada waktu itu, mereka bagi saya masih tidak boleh dikira sebagai genius.

Genius bagi saya ialah seorang yang berkebolehan dalam semua lapangan yang dilakukannya atau yang diceburinya. TIDAK HANYA DALAM SATU ATAU BEBERAPA LAPANGAN SAHAJA. Genius adalah satu title yang tidak boleh didecidekan ke atas seseorang dengan sewenang-wenangnya. Genius is a gift. Sebagai contoh, bintang bola sepak seperti Ronaldinho Gaucho ialah seorang pemain yang boleh dikatakan sebagai genius kerana kelincahan beliau di atas padang, bertindak sebagai seorang playmaker dalam pasukannya. Beliau boleh dikatakan sebagai genius kerana semua peminat bola sepak telah melihat dengan sendiri kelincahan beliau, bagaimana beliau mengatur serangan pasukannya dengan bijak, memanipulasi kelemahan pihak lawan dengan cekap dan beliau sendiri telah menerima pelbagai anugerah di peringkat antarabangsa. Beliau saya boleh katakan sebagai seorang pemain bola sepak yang genius. Mungkin juga kita boleh mengambil contoh cendikiawan-cendikiawan Islam pada zaman dahulu. Cendikiawan seperti Al-Khwarizmi, Al-Biruni, Ibnu Sina dan sebagainya, bukan sahaja hebat dalam satu bidang, malah mereka juga hebat dalam bidang-bidang yang lain seperti Matematik, Fizik, Astronomi, Fekah dan sebagainya. Ya, saya anggap mereka sebagai genius.

Bagaimana pula dengan situasi kita sekarang? Dengan hanya melihat seorang rakan yang selalu tidur di dalam kelas, kemudian boleh mendapat A dalam sesuatu subjek tersebut tidak semestinya kita boleh katakan mereka sebagai genius. Memang sebelum ini saya juga menganggap mereka sebagai genius selepas terdengar kata-kata orang. Tetapi setelah mengalami sendiri pengalaman yang berbagai-bagai, saya akui konsep genius yang sering digunakan oleh rakan-rakan kita agak menyimpang daripada maksud sebenar. Contoh, saya mempunyai seorang rakan yang sering dilabel genius sehingga saya juga menganggap mereka begitu. Namun hendak dijadikan cerita, beliau juga seorang gamers seperti saya. Saya memandang tinggi beliau sebagai seorang genius yang boleh menggunakan kegeniusan beliau untuk owning dalam game tersebut kerana game tersebut banyak menggunakan kebijaksanaan otak anda memikir untuk memanipulasi strategi permainan. Ini sama seperti anda bermain chess bukan? Lebih menggunakan otak untuk berfikir. Diakui juga game ini turut memerlukan skill yang mantap tetapi jika betul anda seorang yang bijak (sekurang-kurangnya), adalah sangat mudah bagi anda untuk owning. Tetapi setelah sekian lama bermain, saya tidak pernah nampak kegeniusan beliau diterbitkan ke dalam game tersebut. Malah, saya tidak ingin berkasar tetapi secara realitinya saya juga boleh katakan beliau adalah seorang pemain yang noob.

Jadi apa kesimpulannya? Anda sudah nampak bukan? Secara logiknya, jika benar ada pelajar yang genius pun, pasti mereka sudah mendapat pointer 4.5 dalam setiap matapelajaran bukan? Ataupun beliau boleh mengawal pointer beliau untuk mendapat A+ atau hanya A! Ini baru boleh dikatakan seorang genius yang hebat bukan?

Namun begitu, saya tidak mengatakan pula rakan-rakan kita semua ini seorang yang tidak pandai. Bagi saya, cukuplah saya menganggap mereka sebagai seorang yang bijak dan berbakat dalam bidang yang diceburi ini. Bukannya sebagai seorang yang overestimated sebagai seorang yang genius. Kesimpulannya, don't judge books by its cover. Beliau mungkin tidur di dalam kelas tetapi siapa tahu beliau sebenarnya study pada malam hari di saat kita sedang nyenyak tidur?

Dan seperkara lagi, saya tidak pernah menganggap diri saya sebagai seorang yang genius. Cukuplah setiap apa yang saya dapat ini, hanyalah rezeki yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. Ada hikmah di setiap apa yang berlaku. Mungkin kehadiran saya di bumi Korea ini sebenarnya atas sebab-sebab lain. Segala-galanya dalam perancangan Allah.

Hanya Dia yang Maha Mengetahui.
Allah, GENIUS YANG MAHA AGUNG.

1 comment:

Pieja said...

waw!
nice post....so..i am not a genius at all...