Tuesday 29 December 2009

Fitnah

Masa demi masa,
Hari demi hari,
Setiap jam dan minit,
Tentang dunia apakah yang aku duduki?
Tentang hakikat apakah yang aku kejar?
Masa yang berlalu,
Fitnah demi fitnah,
Penipuan dan pengkhianatan,
Aku jadi keliru,
Pada kebenaran yang hakiki.

Dosa apakah yang aku tanggungkan?
Hidup dalam penipuan,
Hidup dalam alam fitnah,
Hidup dalam pengkhianatan.
Manusia yang berbondong-bondong mengejar kehidupan,
Sedangkan aku yang sangsi pada realiti kehidupan,
Benarkah apa yang aku alami?
Apa yang aku saksikan?
Dunia sedang memakan isi-isinya,
Raja menipu rakyat,
Rakyat memfitnah raja,
Kertas membuat cerita,
Cerita menjadi hakikat,
Lelaki permainkan sahabat,
Wanita meratah daging saudaranya,
Ini adalah fitnah yang nyata,
Fitnah yang menjadi fitrah,
Fitnah yang bagaikan penyakit,
Menjadi barah dalam masyarakat.

Dan fitnah apakah yang terdahsyat sekali?
Fitnah apakah yang terbesar sekali?
Itulah fitnah yang mencemar kesucian agama yang dibawa Muhammad,
Fitnah yang memecah-belahkan ummat,
Mereka menyebarkan fitnah,
Manusia mengiyakan, Muslim mendapat musibah.
Sedar tidak sedar,
Kita bukan sahaja difitnah, malah ditipu hidup-hidup.
Ilmu yang menjadi milik khalifah bumi yang berhak,
Dipelopori dan dituliskan semula pula oleh anjing dajal yang berteriak,
Tunjukkan pada aku,
Sejarah mana yang harus aku percaya,
Sejarah mana yang perlu aku rujukkan,
Jika kitab-kitab Allah yang terdahulu juga sanggup difitnahkan,
Inikan pula buku-buku teks sejarah yang tiada apa-apa.

Demi Allah,
Tuhan yang nyawaku dalam kekuasaan-Nya,
Tunjukkan aku jalan yang lurus,
Sebagaimana yang telah Engkau ajarkan kepada kami dalam ummul kitab,
Aku hanya yakin pada agamamu ya Allah,
Pada kesucian kitab al-Quran,
Dan pada kehidupan cara hidup kekasihmu Muhammad sallahualaiwasallam,

"Dan ingatlah, ketika orang-orang kafir musyrik menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya."

Al Anfal 30


Pimpinkan aku yang lemah ke arah kebenaran yang hakiki,
Jauh dari fitnah-fitnah yang batil,
Dan lindungilah aku,
Dari fitnah-fitnah al-masihiddajjal.


 “Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab neraka, aku berlindung kepadaMu dari azab neraka jahannam, aku berlindung kepadaMu dari fitnah kehidupan dunia dan kematian dan berlindung kepadaMu dari Al-Masih Dajjal”

No comments: